Kişinin yaşadığı maşer süresince kıymeti olan , kabiliyet, hareket ve diğer davranış biçimlerini geliştirdiği vetirelerin tümüdür.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara göre insanoğluın davranışlarında belirli gelişmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki evetşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değmeslekme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok teşhismı yapılabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin fakatçlarına yaraşıklı ) değmeslekme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma göre;
· Yetişek bir vetiretir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının mergup yönde değmeslektirilmesi fakatçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değmeslekme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç yapı taşı öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek fakatçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı tamlık kültürler ciğerin tıpkısıdır. Lakinçların içinde ne olduğu ve öğrenme ciğerin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre göre değmeslekebilir, ancak sürecin doğkakımı değmeslekmez.
Yetişek kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birşunca filozof ve eğitimci, eğitimin ne olduğuna değgin farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin kabul edilen ölçünlü teşhismı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış değmeslekikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın süresince eğitime değgin temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değmeslekikliği” ve “süreç” kabil kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Yetişek, insan ciğerin ömür boyu devam eden bir vetiretir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere yaraşıklı olabileceği kabil istenmedik yönde de gelişebilir. Yetişek sürecinin meslekletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği kabil gelişigüzel de kabil. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, eğitim bilimi merkezleri kabil mekânlarda verilen eğitim bilimi formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. Yani eğitim bilimi yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine göre sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi yetişmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belirli bir niyet ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise tabiatıyla gelişen ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki fert bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir yol olarak ele kırmızıındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç yapı taşı ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Fon; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel kabil fiziksel unsurlardır. Müddetç; meslek süresince gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde ihtisas, yeterlilik, bitirme, test meyveları kabil mergup davranış değmeslekiklikleridir.